Σάββατο, 6 Απριλίου 2013

Το Ροκ και η Λογοτεχνία


γράφει ο Κώστας Ευαγγέλου

( ΜΕΡΟΣ Α')

 Οι ροκ δημιουργοί διατηρούσαν ανέκαθεν στενή επαφή με τη λογοτεχνία. Η σχέση αυτή εκφράστηκε άλλοτε ως μια απλή επιρροή και αποτυπώθηκε σε περιορισμένο αριθμό τραγουδιών, ενώ ορισμένες φορές συγκροτήματα αφιέρωσαν το όνομα ή και ολόκληρη την καριέρα τους στον λογοτέχνη εκείνο που άλλαξε τη ζωή και τις πεποιθήσεις τους.....


Δίψα για Φαντασία
Τη μεγαλύτερη επιρροή άσκησε χωρίς αμφιβολία ο J.R.R. Tolkien.
Οι αναφορές στο έργο του είναι πραγματικά ατέλειωτες, αρχίζοντας μόλις μια δεκαετία μετά την κυκλοφορία του “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”.
Τα “Παιδιά των Λουλουδιών” αγκάλιασαν την τριλογία και τους φανταστικούς κόσμους της που τόσο αναζητούσαν. Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’70, οι Camel με το “White Rider”, οι Rush με το “Rivendell” (σε στίχους Neil Peart που μόλις είχε μπει στο συγκρότημα, αν και τα drums δεν ακούγονται ούτε μία φορά κατά τη διάρκεια του τραγουδιού) και οι Argent με το “Lothlorien” τιμούν το έργο του Άγγλου συγγραφέα.
Οι Led Zeppelin ήδη από το “Led Zeppelin II” (1969) και το τραγούδι “Ramble On” κάνουν την πρώτη τους αναφορά στον Tolkien, η οποία δε θα είναι και η τελευταία στη δισκογραφία τους. Ακολουθούν τα “Misty Mountain Hop”, “The Battle of Evermore” και” Over The Hills and Far Away”.
 
Οι αναφορές όμως δεν περιορίζονται στις δεκαετίες του ’60 του ’70. Αρκεί να θυμηθούμε τους Blind Guardian, τους Nightwish και τους Marillion (το όνομα τους αποτελεί σύντμηση του “Silmarillion”, του τελευταίου χρονολογικά έργου του Tolkien). Ο κατάλογος των καλλιτεχνών δεν είναι μόνο αυτός, καθώς (ειδικά στο χώρο της metal μουσικής) εμφανίστηκε κατά καιρούς πλήθος συγκροτημάτων πλήρως αφιερωμένων στον Tolkien και με ονόματα όπως Isildur’s Bane, Uruk-hai και Ringwraith.
 
 
Οι Πύλες της Αντίληψης
 
 

…Ή οι πόρτες. Δηλαδή The Doors.
Ο “ποιητής” Jim Morisson εμπνεύστηκε το όνομα του θρυλικού συγκροτήματος όταν διάβασε το βιβλίο του Aldous Huxley “The Doors of Perception”. Ο τελευταίος είναι ωστόσο ευρύτερα γνωστός για το βιβλίο του “Brave New World” (τίτλος δίσκου των Steve Miller Band και των Iron Maiden), που περιγράφει τη ζωή σε μια φανταστική μελλοντική ουτοπία, όπου οι άνθρωποι δε γεννιούνται, αλλά κατασκευάζονται στο εργαστήριο και η χρήση παραισθησιογόνων όχι απλά δεν απαγορεύεται από τα κράτος, αλλά και ενθαρρύνεται!
 
Συχνά ο κόσμος του “Brave New World” παραλληλίζεται με αυτόν του “1984″, βιβλίο του George Orwell. Πρόκειται για το βιβλίο όπου συναντάται ο γνωστός “Μεγάλος Αδερφός”. Η Janis Joplin ξεκίνησε την πορεία της προς την κορυφή από τους Big Brother & the Holding Company, ενώ μάλλον δεν είναι τυχαίο που όταν το 1984 οι Van Halen κυκλοφόρησαν τον πιο γνωστό τους δίσκο, διάλεξαν για τίτλο του τη χρονιά αυτή, δηλαδή “1984″!
Για να συνεχιστούν οι αναφορές απαιτείται ένα ταξίδι στο μέλλον και συγκεκριμένα από το 1984 στο 2112 και από τους Van Halen στους Rush.
 
Η μεγάλη καναδέζικη μπάντα έκανε τα πρώτα της βήματα στο χώρο του progressive rock παρουσιάζοντας το album “2112″.
Το ομώνυμο τραγούδι (που επίσης περιγράφει έναν μελλοντικό εφιαλτικό κόσμο) περιέχει στίχους εμπνευσμένους από το έργο της Ayn Rand. Το τραγούδι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι Rush να κατηγορηθούν για ακροδεξιές πεποιθήσεις. Εκτός από τους Rush και ένα άλλο συγκρότημα στιγματίστηκε άδικα ως ρατσιστικό όταν με τραγούδι του ύμνησε το έργο ενός συγγραφέα, οι Cure.
 
Το περιεχόμενο του τραγουδιού τους “Killing An Arab” (πρόκειται για το πρώτο single που κυκλοφόρησε ποτέ η μπάντα) παρερμηνεύτηκε λόγω του τίτλου, μολονότι είναι θεματικά εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Αλμπέρ Καμί “Ο Ξένος”.
 
( συνεχίζεται )
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

...ό,τι έχετε ευχαρίστηση..