Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2012

Ράλι – grandprix – σιρκουί – πίστα


γράφει ο Σωτήρης Αθηναίος

Οι πρώτοι αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου διεξάγονται ελεύθερα στους δρόμους της Γαλλίας ή της Αγγλίας. Η λ. ράλι (γαλλικά : rallier, λατινικά : legare) σημαίνει συγκέντρωση, σύναξη. Το 1903 τερματίστηκαν αυτοί οι αγώνες. ....



Η γαλλική κυβέρνηση θεωρούσε επικίνδυνη την ιλλιγγιώδη ταχύτητα των 105χλμ/ωρ., που αναπτύχθηκε στον αγώνα Παρίσι – Μαδρίτη.
Το 1906 η αυτοκινητιστική λέσχη της Γαλλίας αθλοθέτησε το Μέγα Βραβείο (grand prix) το οποίο κατέστη πρότυπο, βάσει του οποίου η διεθνής αυτοκινητιστική ομοσπονδία διατύπωσε τους κανόνες για τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτων: Formula (κανών) 1, formula2, F3…
Το 1907 εκτελείται στην Αγγλία (Μπρούκλαντ) το πρώτο παγκόσμιο ράλι σε κλειστό κυκλικό χώρο, σιρκουί (γαλλ. λ. που σημαίνει κύκλος και αυτή με τη σειρά της παράγεται από την αρχ. ελλ. κρίκος < κίρκος).


Οι αγώνες, πλέον, γίνονται σε προκαθορισμένη πίστα ( < γαλλ.: piste, ιταλ.: pista λατ. pistare : ποδοπατώ) και τηρούνται συγκεκριμένοι κανόνες ασφάλειας. Οι εποχές ήταν δύσκολες, τα δυστυχήματα πολλά και γι αυτό το ενδιαφέρον του κόσμου συνεχώς αυξανόταν.

Το πρώτο ευρωπαϊκό gp (με την έγκριση της AIACR), θα πραγματοποιηθεί στη πίστα της Monza, το 1923 (η Ελλάδα,τότε, έβγαζε το αλάτι από τις πληγές της, λόγω της Μικρασιατικής Τραγωδίας). Πήραν μέρος: Ιταλία ( Fiat, Alfa Romeo), Γερμανία (Benz), Γαλλία (Voisin, Rolland – Pilain), Αμερική (Miller). Η Alfa Romeo θα αποσυρθεί τη τελευταία στιγμή σε ένδειξη πένθους (είχε σκοτωθεί ο οδηγός της, Ugo Sivocci, την παραμονή του αγώνα). Τη νίκη θα πάρει η Fiat (οδηγός Salamano), διαθέτοντας την πιο ισχυρή μηχανή (2000cm3,130 CV σε 5500στροφές /1΄).

Ένας από σημαντικότερους οδηγούς, οι εν ενεργεία εξαιρούνται, όλων των εποχών ήταν ο Ayrton Senna (το επώνυμο της μητέρας του) – DaSilva (του πατέρα του). Γεννήθηκε στο Sao Paolo της Βραζιλίας, το 1960, σκοτώθηκε την πρωτομαγιά του 1994 στην Bologna, Ιταλία, οδηγώντας William. Στην F1 εμφανίστηκε το 1984 (μετά από πετυχημένη πορεία στη F3) με την Toleman, το 1985 πέρασε στη Lotus, το 1988 στη McLaren , το 1992 στη William . 
 Ο τελευταίος αγώνας του ήταν στο gp του San Marino (Imola) . Είχε κερδίσει την pole position, αλλά η έξοδος του από την γρήγορη στροφή Tamburello του στοίχισε τη ζωή. Αγωνίστηκε 161 φορές στη F1. Κέρδισε τις 41 και 65 φορές πήρε την pole position. Παγκόσμιος πρωτάθλητης το 1988, 1990,1991.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

...ό,τι έχετε ευχαρίστηση..