Τετάρτη, 7 Νοεμβρίου 2012

Πώς θα σταματήσετε να κάνετε τον σκουπιδοτενεκέ


 Μοσχου Λαμπρινή Διαιτολόγος Διατροφολόγος


Έχετε φάει ποτέ τα περισσεύματα του φαγητού των παιδιών σας; Τρώτε τρόφιμα για να μην πάνε «χαμένα»; Τρώτε φαγητό που είναι μαγειρεμένο αρκετές ημέρες πριν, προκειμένου να μην το πετάξετε, ενώ οι υπόλοιποι στο σπίτι τρώνε ωραιότατο, φρεσκομαγειρεμένο και αχνιστό φαγητάκι ημέρας; Το άρθρο αυτό λοιπόν είναι γραμμένο για εσάς!....


 Σημείο 1ο:
Έχετε σκεφτεί ότι στην ουσία πετάτε στο στομάχι σας φαγητά, αντί να τα πετάξετε στον σκουπιδοτενεκέ;
Κοινώς, συμπεριφέρεστε στον εαυτό σας, σαν να ήσασταν σκουπιδοτενεκές. Αυτή η πράξη είναι δείγμα χαμηλής αυτοεκτίμησης και ξεκινάει από την πεποίθηση ότι δεν αξίζετε την απόλαυση. Φέρτε στο μυαλό σας την εικόνα ενός παραγεμισμένου σκουπιδοτενεκέ. Πόσο δελεαστική, όμορφη, ποθητή μπορεί να είναι; Αυτή θέλετε να είναι και η δική σας εικόνα;
Σημείο 2ο:
Όταν τρώτε κάτι προκειμένου να μην πάει «χαμένο», να θυμάστε ότι αυτό που πάει «χαμένο» στην ουσία, είναι η όμορφη σιλουέτα σας. Όταν τρώτε κάτι, ενώ δεν πεινάτε, απλά για να αποφύγετε να το πετάξετε, στην ουσία φορτώνετε τον εαυτό σας με ενέργεια την οποία δεν χρειάζεται εκείνη την στιγμή. Την παραπάνω ενέργεια θα την μετατρέψει σε αποθήκη ενέργειας για άλλη φορά. Με άλλα λόγια θα την μετατρέψει σε λίπος.
Ειδικά στις ημέρες μας, δεν είναι ότι πιο εύκολο να πετάτε φαγητό. Αυτό είναι κατανοητό και θεμιτό. Για να μην αναγκάζεστε λοιπόν να το κάνετε πράξη ή να καταφεύγετε στο να το τρώτε προκειμένου να μην το πετάξετε, το πρώτο και σημαντικότερο είναι να υπολογίζετε περίπου την ποσότητα που καταναλώνει η οικογένειά σας από ένα συγκεκριμένο φαγητό και να φτιάχνετε αυτήν. Όχι περισσότερο. Όχι δεν θα είναι αυτήν η φορά η εξαίρεση που τα παιδιά σας θα θελήσουν να φάνε περισσότερο.
Εάν παρόλα αυτά σας περίσσεψε αρκετή ποσότητα από ένα φαγητό θα μπορούσατε να το βάλετε στην κατάψυξη προκειμένου να το φάτε μία άλλη φορά, χωρίς το άνχος ότι επί 4 μέρες θα πρέπει να τρώω φασολάκια μέχρι να τελειώσουν.
Σε φαγητά που προϋποθέτουν αρκετό χρόνο προετοιμασίας και παρασκευής, καθώς και αρκετό κόπο, όπως για παράδειγμα οι πίτες, θα μπορούσατε να φτιάξετε μία ποσότητα για να ψήσετε εκείνη την ημέρα, αλλά και να φτιάξετε και μία ποσότητα και να την βάλετε στην κατάψυξη κατευθείαν χωρίς να την έχετε μαγειρέψει. Έτσι θα αποφύγετε τον εξαναγκασμό το να την φάτε όλη για να μην πάει ο κόπος σας χαμένος.
Μία άλλη συμβουλή είναι να μην αγοράζετε αποθέματα σε μεγάλες ποσότητες και κυρίως σε τρόφιμα που χαλάνε γρήγορα, όπως γαλ/κά, τυριά, ψωμί, φρούτα και λαχανικά. Το καλύτερο θα ήταν να παίρνετε μικρότερες ποσότητες πιο συχνά. Με αυτό τον τρόπο και δεν θα αναγκάζεστε να φάτε κάτι προκειμένου να μην χαλάσει, αλλά και τα τρόφιμα που θα τρώτε θα είναι περισσότερο θρεπτικά, καθώς είναι πιο πιθανόν να διατηρούν τις βιταμίνες τους και τις ουσίες τους αναλλοίωτες. Εάν παρόλα αυτά βλέπετε ότι έχετε μία ποσότητα τροφίμου που αν δεν φαγωθεί άμεσα θα χαλάσει, σκεφτείτε κάτι που θα μπορούσατε να φτιάξετε χρησιμοποιώντας το στην συνταγή. Για παράδειγμα πήρατε αρκετά μήλα για την οικογένεια και τελικά δεν τα έφαγε κανένας; Φτιάξτε μία ωραία σπιτική μηλόπιτα!
Σημείο 3ο:
Παρόλα αυτά, σίγουρα θα υπάρξουν ημέρες που μία ποσότητα φαγητού θα περισσέψει. Καθιερώστε 1-2 ημέρες της εβδομάδας κατά τις οποίες όλη η οικογένεια θα τρώει «μαζέματα», δηλαδή ποικιλία φαγητών από προηγούμενες ημέρες. Μην ξεχωρίζετε τον εαυτό σας από τους άλλους, αναλαμβάνοντας κιόλας τον ρόλο του θύματος («δεν έχω ανάγκη εγώ!»). Έχετε και εσείς ανάγκη! Και μάλιστα όχι μία, αλλά πολλές! Εάν δεν συμπεριφέρεστε η ίδια στον εαυτό σας με σεβασμό και εάν η ίδια δεν θεωρήσετε ότι αξίζετε να καλύπτονται οι ανάγκες σας, μην απορήσετε εάν και οι υπόλοιποι δεν σας δείχνουν σεβασμό και αρχίζουν να υποτιμούν τις ανάγκες σας και σε άλλους τομείς! Εσείς τους αφήσατε να το πιστεύουν!
Σημείο 4ο:
Τα άτομα που διατηρούνται σε ένα φυσιολογικό εύρος βάρους, χωρίς να στερούνται τροφής, είναι τα άτομα που απολαμβάνουν αυτό που τρώνε.
Τα άτομα που παίρνουν βάρος ή που διατηρούν ένα αυξημένο βάρος παρόλο που βρίσκονται σε μία διαρκή διαδικασία δίαιτας, είναι τα άτομα που τρώνε για να απολαύσουν.
Εάν λοιπόν αυτό που τρώτε, δεν το απολαμβάνετε, επειδή θεωρείτε ότι δεν αξίζετε, το πιο πιθανόν είναι μετά από λίγη ώρα να θέλετε να ξαναφάτε κάτι, μήπως και το απολαύσετε αυτή την φορά. Αλλά πάλι επειδή είτε ο τρόπος που θα το φάτε, είτε το είδος του τροφίμου που θα επιλέξετε και δεν θα είναι αυτό που πραγματικά θα θέλατε, πάλι δεν θα το απολαύσετε και πάλι μετά από λίγο θα έχετε την επιθυμία να φάτε κάτι μήπως και το απολαύσετε.
Αυτό λοιπόν θα σας οδηγήσει στο να τσιμπολογάτε συνέχεια και να φορτώνεστε με παραπάνω θερμίδες, ενώ εάν εξ αρχής τρώγατε αυτό που πραγματικά θέλατε και με τον τρόπο που θέλατε, και θα το είχατε απολαύσει και δεν θα φορτώνατε τον οργανισμό σας με παραπάνω ενέργεια.
Αυτό που τρώμε λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να το απολαμβάνουμε. Φάτε κάτι επειδή πραγματικά αυτό θέλετε και όχι επειδή προέκυψε αυτό αν μην το φάει κάποιος άλλος. Και επιλέξτε την ώρα, τον τρόπο και τις συνθήκες υπό τις οποίες θα το φάτε, ώστε να το απολαύσετε το περισσότερο δυνατό.
Σημείο 5ο:
Με το να τρώτε κάτι προκειμένου να μην το πετάξετε, κάνετε πράγματι οικονομία; Μήπως αυτό σας οδηγεί σε παραπάνω βάρος και αυτό με την σειρά του επηρεάζει την σωματική αλλά και την ψυχολογική σας υγεία; Και αυτό σημαίνει επισκέψεις σε διαιτολόγους, μαγικές θεραπείες, γιατρούς, φάρμακα, βιοχημικές εξετάσεις, λεφτά για καινούργια γκαρνταρόμπα, κτλ;
Σημείο 6ο:
Να θυμάστε ότι οι πράξεις σας είναι παράδειγμα για τα παιδιά σας. Θα θέλατε τα παιδιά σας να μεγαλώσουν και να υιοθετήσουν την πεποίθηση ότι δεν αξίζουν την απόλαυση;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

...ό,τι έχετε ευχαρίστηση..